Oppilaan tuen säädöspohjaa

Kolmiportaisen tuen säädöspohjaa:

 

YK:n lapsen oikeuksien sopimus

Salamancan sopimus  (Unesco 1994)

YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus vuodelta 2006 (Suomessa ratifioitu 2016)

 

Perustuslaissa:

  • 2§ yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella
  • Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä ja tulee olla yhteistyössä kotien kanssa
  • 6§ lähikouluperiaate
  • PoL 3§ 2 mom. opetus järjestettävä oppilaan edellytysten mukaisesti ja yhteistyössä kotien kanssa
  • 16-17a§ oppilaan oikeus tukeen ja milloin sitä on annettava
    • PoL 16 § Tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus
    • PoL 16 a § Tehostettu tuki
    • 17 ja 17a erityinen tuki: pedagoginen selvitys, erityisen tuen päätös ja sen sisältö
  • 18§ perusteella voi poiketa tavanomaisista opetusjärjestelyistä
  • 29§ Oikeus turvallisuus opiskeluympäristöön
  • 30§ oikeus saada opetusta ja tukea heti tuen tarpeen ilmennyttyä
  • PoL 31§ oikeus erityispalveluihin (tulkitseminen, avustaminen) määritelty laissa väljästi (LL 29§, AKL 38§)
  • 32§ Koulukuljetukset
  • 40§ Henkilötietojen ja salassapito koskien henkilökohtaisia tietoja tai taloudellista asemaa
  • 42§ Oikaisuvaatimuksen voi tehdä koskien erityisen tuen päätöstä, erityisiä opetusjärjestelyjä ja pidennettyä oppivelvollisuutta
  • 43§ muutosta voi hakea hallinto-oikeudesta koskien opetuksen ja esim. apuvälineiden maksuttomuutta

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa:

  • 1§ Laissa säädetään perusopetuslakiin perustuen oppilaan oikeudesta oppilashuoltoon
  • 3§ Opiskeluhuollon kokonaisuus
  • 4§ Yhteisöllinen oppilashuolto
  • 5§ yksilökohtainen oppilashuolto
  • 13§ Oppilashuoltosuunnitelma
  • 15-16§ Oikeus saada kuraattori-  ja psykologipalveluita
  • 18§ Oppilaan ja huoltajan asema
  • 19§ Yksittäistä oppilasta koskevan asian käsittely
  • 20-23§ Dokumentointi ja salassapito

 

Perusopetusasetuksessa:

  • 2§ ryhmäkoko erityisryhmissä ja pidennetyn oppivelvollisuuden oppilailla
  • 11§ Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu

 

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa:

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, erityisesti luvussa 7 ja sen alaluvuissa, täsmennetään jo ennestään velvoittavaa lakitekstiä.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki s. 60

"Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja oppilashuolto muodostavat kokonaisuuden."

Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet s. 60

"Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea."
"Oppilaan saaman tujen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa. Tukea annetaan niin kauan sekä sen tasoisena ja muotoisena kuin se on tarpeellista."
"Tuen tehtävänä on ehkäistä ongelmien monimuotoistumista ja syvenemistä sekä pitkäaikaisvaikutuksia."
"On huolehdittava oppilaan mahdollisuuksista saada onnistumisen kokemuksia oppimisessa ja ryhmän jäsenenä toimimisessa sekä tuettava oppilaan myönteistä käsitystä itsestään ja koulutyöstä."
"Tuki annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisin joustavin järjestelyin, ellei oppilaan etu tuen antamiseksi välttämättä edellytä oppilaan siirtämistä toiseen opetusryhmään tai kouluun."

Ohjaus tuen aikana s. 62

"Jokaisen opettajan tehtävänä on ohjata tukea tarvitsevaa oppilasta koulunkäynnissä ja eri oppiaineiden opiskelussa."
"Ohjauksen tavoitteena on, että tukea tarvitsevan oppilaan itseluottamus, itsearviointi- ja oppimimaan oppimisen taidot sekä kyky suunnitella tulevaisuuttaan vahvistuvat."

Kodin ja koulun yhteistyö tuen aikana s. 62

"Opetus ja kasvatus tulee järjestää yhteistyössä huoltajien kanssa siten, että jokainen oppilas saa oman kehitystasonsa ja tarpeidensa mukaista opetusta, ohjausta ja tukea. Koulun henkilöstön tulee tuntea säädökset ja määräykset, jotka liittyvät huoltajan kanssa tehtävään yhteistyöhön oppilaan tukeen liittyvissä asioissa."

Yleinen tuki s. 62 – 63

Oppimisen ja koulunkäynnin vaikeuksia ehkäistään ennakolta esimerkiksi opetusta eriyttämällä, opettajien keskinäisellä sekä muun henkilöstön yhteistyöllä, ohjauksella sekä opetusryhmiä joustavasti muuntelemalla. Oppimissuunnitelmaa voidaan tarvittaessa käyttää osana yleistä tukea.

Tehostettu tuki s. 63 – 64

"Oppilaalle, joka tarvitsee oppimisessaan tai koulukäynnissään säännöllistä tukea tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, on pedagogiseen arvioon perustuen annettava tehostettua tukea hänelle tehdyn oppimissuunnitelman mukaisesti."

Pedagoginen arvio s. 63 – 64

 

Oppimissuunnitelma tehostetun tuen aikana s. 64 – 65

Tehostetun tuen aikana oppilaalle järjestettävä tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan. Oppimissuunnitelmassa ei kuvata oppilaan henkilökohtaisia ominaisuuksia.

 

Erityinen tuki s. 65 – 66


"Erityistä tukea annetaan niille oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muuten. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta oppilaan tarvitsemasta, perusopetuslain mukaan annettavasta tuesta."

Pedagoginen selvitys s. 66

"Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän on tehtävä oppilaasta pedagoginen selvitys."

 

Erityisen tuen päätös s. 67

"Erityisen tuen antamiseksi opetuksen järjestäjän tulee tehdä kirjallinen päätös."

HOJKS s. 67 – 69

"Erityistä tukea koskevan päätöksen toimeenpanemiseksi oppilaalle on laadittava henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Suunnitelmasta tulee ilmetä oppilaan erityistä tukea koskevan päätöksen mukaisen opetuksen ja muun tuen antaminen."

Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen ja opetuksesta vapauttaminen s. 69 – 70

"Eri oppiaineissa ilmeneviä vaikeuksia voidaan ennaltaehkäistä ja oppimista tukea erilaisilla eriyttämisen keinoilla ja perusopetuslaissa säädetyillä tukimuodoilla."

"Oppiaineen oppimäärän yksilöllistäminen merkitsee oppilaan oppimiselle asetettavan tavoitetason määrittelemistä hänen edellytystensä mukaisiksi. Tavoitteiden tulee kuitenkin olla oppilaalle riittävän haasteellisia. Tarve yksilöllistämiseen arvioidaan jokaisen oppiaineen kohdalla erikseen."