Tukiprosessin eteneminen

    • Yleinen tuki kuuluu kaikille
      • Runsaasti erilaisia tukimuotoja tilapäisiin oppimisvaikeuksiin (katso yleisen tuen tarkistuslista)
      • Mahdollinen yleisen tuen oppimissuunnitelma
    • Pedagoginen arvio tehdään tehostetun tuen tarpeen arvioimiseksi
      • Yhteistyössä huoltajien kanssa
      • Moniammatillinen yhteistyö
    • Tehostettu tuki on suunnitelmallisempaa
      • Käytössä tyypillisesti useita tukitoimia ja tuen tarve on pitempikestoista
      • Tehostetun tuen oppimissuunnitelma laaditaan, jos todetaan, että oppilas tarvitsee tehostettua tukea
        • Tuki suunnitellaan oppilaan tarpeiden mukaan
        • Jokainen opettaja vastaa omalta osaltaan
        • Yhteistyössä huoltajien kanssa
        • Moniammatillinen yhteistyö
    • Pedagoginen selvitys tehdön erityisen tuen tarpeen selvittämiseksi
      • Yhteistyössä huoltajien kanssa
      • Moniammatillinen yhteistyö
    • Erityinen tuki räätälöidään oppilaan tarpeiden mukaan
      • Erityisestä tuesta tehdään hallintopäätös, josta voi tehdä oikaisupyynnön
        • Erityisen tuen antamista koskevassa päätöksessä on määrättävä oppilaan pääsääntöinen opetusryhmä, mahdolliset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä muut perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitetut palvelut sekä tarvittaessa 1 momentissa tarkoitettu oppilaan opetuksen poikkeava järjestäminen (Perusopetuslaki 17§)
        • Erityisessä tuessa oppiaineita voidaan yksilöllistää, jolloin oppiaineen yleiset tavoitteet ja arviointikriteerit eivät ole käytössä
        • Erityisessä tuessa myös kokoaikainen erityisopetus on mahdollinen tukitoimi
    • HOJKS eli Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
      • Laaditaan erityisen tuen oppilaalle moniammatillisena yhteistyöna, yhteistyössä huoltajien kanssa
      • Määrittää oppilaan henkilökohtaisen suunniitelman siitä, miten ja mitä hän opiskelee.
      • HOJKSissa määrittellään yksilöllistettyjen  oppiaineiden sisällöt, tavoitteet ja arviointi