Hyppää pääsisältöön
Tukiprosessin eteneminen
-
- Yleinen tuki kuuluu kaikille
- Runsaasti erilaisia tukimuotoja tilapäisiin oppimisvaikeuksiin (katso yleisen tuen tarkistuslista)
- Mahdollinen yleisen tuen oppimissuunnitelma
- Pedagoginen arvio tehdään tehostetun tuen tarpeen arvioimiseksi
- Yhteistyössä huoltajien kanssa
- Moniammatillinen yhteistyö
- Tehostettu tuki on suunnitelmallisempaa
- Käytössä tyypillisesti useita tukitoimia ja tuen tarve on pitempikestoista
- Tehostetun tuen oppimissuunnitelma laaditaan, jos todetaan, että oppilas tarvitsee tehostettua tukea
- Tuki suunnitellaan oppilaan tarpeiden mukaan
- Jokainen opettaja vastaa omalta osaltaan
- Yhteistyössä huoltajien kanssa
- Moniammatillinen yhteistyö
- Pedagoginen selvitys tehdön erityisen tuen tarpeen selvittämiseksi
- Yhteistyössä huoltajien kanssa
- Moniammatillinen yhteistyö
- Erityinen tuki räätälöidään oppilaan tarpeiden mukaan
- Erityisestä tuesta tehdään hallintopäätös, josta voi tehdä oikaisupyynnön
- Erityisen tuen antamista koskevassa päätöksessä on määrättävä oppilaan pääsääntöinen opetusryhmä, mahdolliset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä muut perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitetut palvelut sekä tarvittaessa 1 momentissa tarkoitettu oppilaan opetuksen poikkeava järjestäminen (Perusopetuslaki 17§)
- Erityisessä tuessa oppiaineita voidaan yksilöllistää, jolloin oppiaineen yleiset tavoitteet ja arviointikriteerit eivät ole käytössä
- Erityisessä tuessa myös kokoaikainen erityisopetus on mahdollinen tukitoimi
- HOJKS eli Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma
- Laaditaan erityisen tuen oppilaalle moniammatillisena yhteistyöna, yhteistyössä huoltajien kanssa
- Määrittää oppilaan henkilökohtaisen suunniitelman siitä, miten ja mitä hän opiskelee.
- HOJKSissa määrittellään yksilöllistettyjen oppiaineiden sisällöt, tavoitteet ja arviointi