Tuen toteuttaminen yhteistyössä

1. Opettajan taso

Pedagogisen tuen tarpeen arviointi ja tuen tarjoaminen ovat osa jokaisen opettajan työtä. Opettaja havainnoi ja reagoi tuen tarpeisiin jokapäiväisissä tilanteissa tarjoamalla ohjeita, neuvoja, kannustusta ynnä muuta tukea. Opettaja myös antaa palautetta oppilaan työskentelystä ja ohjaa oppilaan työskentelyä tavoitteiden suuntaisesti.

Alla kuvataan yhteistyötä, jos oppilaan tilanne edellyttää yhteistyötä opettajien, pedagogisen tai oppilashuollollisen tuen henkilöstön, huoltajien tai muun oppilaan ympärillä olevan verkoston kanssa. Tukitoimet ja yhteistyö eivät etene kronologisesti listan mukaan, vaan tarpeelliset tukitoimet ja eteneminen riippuvat oppilaan tarpeista.

2. Koulun henkilöstön yhteistyö

Alakoulussa tuki toteutetaan luokanopettajan ja erityisopettajan konsultointina ja yhteistyönä. Yläkoulussa tuki toteutuu aineenopettajan ja erityisopettajan yhteistyönä sekä luokanvalvojan ja erityisopettajan yhteistyönä. Erityisopettajalla voi olla työparina koulunkäynninohjaaja ja/tai koulutsemppari. Rehtori on myös tärkeä yhteistyökumppani tuen toteuttamisessa. Tuki suunnitellaan ja toteutetaan aina yhteistyössä toimijoiden välillä ja sovitaan työnjaosta. Pedagogisesta tuesta tiedotetaan vanhempia. Annettu tuki kirjataan wilmaan tuki-osioon. Tehostetun tuen vaiheessa tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan ja erityisessä tuessa HOJKSiin. Joka syksy avataan uudet pedagogiset asiakirjat ja keväällä ne arvioidaan yhteistyössä oppilaan ja huoltajien kanssa.

3. Moniammatillinen ja oppilashuollollinen yhteistyö

Siirryttäessä tehostettuun tai erityiseen tukeen, tulee prosessissa olla mukana moniammatillisen oppilashuollon edustaja (terv. hoitaja, kuraattori, psykologi). Hän voi joko olla mukana palaverissa tai häntä voidaan konsultoida asiasta.

4. Yhteistyö huoltajien kanssa

Tuki toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa. Se luo pohjan oppilaan kanssa tehtävälle yhteistyölle koulupäivien aikana. OPSin perusteet 5.2. määrittelee, että vanhempien kanssa on tehtävä yhteistyötä ja huoltajalla on oikeus saada tietoa opintojen etenemisestä ja oppilaan arvioinnin perusteista. Huoltajien kanssa keskustellaan ja heidän näkemyksensä kuullaan tuen järjestämisen kaikissa vaiheissa:

  • yleisen tuen järjestämisessä (mm. tukiopetuksen ja osa-aikaisen erityisopetuksen järjestämisessä)

  • oppimissuunnitelman laatimisen yhteydessä

  • tehostetun tuen järjestämisessä

  • pedagogista arviota ja pedagogista selvitystä tehtäessä

  • ennen erityisen tuen päätöstä

  • henkilökohtaista opintojen järjestämissuunnitelmaa (hojksia) laadittaessa

  • oppimäärän yksilöllistämisen yhteydessä

  • tulkitsemis- ja avustajapalveluita suunniteltaessa.

 

5. Verkostoyhteistyö

Tarvittaessa ollaan yhteydessä muihin yhteistyötahoihin. Näitä voivat olla

  • sairaalakoulun opettajat,

  • erikoissairaanhoidon psykiatrit,

  • toiminta-, fysio- ja puheterapeutit

  • lastensuojelu

  • LANUn henkilökunta

  • erityisopetuksen koordinaattori

  • Kokonaisvaltainen tuki on tärkeää oppilaan haastavissa elämäntilanteissa, jotta oppilaan paras toteutuu ja tuki on toimivaa.